Sponsorskap inom padel

Här är padelmärkena som storsatsar på sponsorskap

Flertalet padelmärken har lossat rejält på sina marknadsbudgetar. Vidar of Båstad, RS Padel och Siux är några av dem som nu lockar till sig storspelare med givmilda sponsoravtal. Men det är inte bara racket-leverantörer som erbjuder sponsorpengar. Runtom i världen så står spelbolag som erbjuder betting och casino för mycket sponsorskap – inte minst i fotbollens värld.

Sport och sponsorskap är lika tätt förknippat som korv är med bröd. Dit miljontals människor tittar vill företagen synas. Inom sportvärlden har sponsring från spelbolag länge varit ett stort fenomen. På lagtröjor och reklamskyltar runt om i världen ser man inte sällan namnet på en bettingsajt eller ett online casino. 

Detta kan spela in i det faktum att online casinon på senare år vuxit i popularitet hos svenskarna. Som en följd finns i dag mängder av casinon på den svenska digitala spelmarknaden, såsom Mr Vegas Casino, där spelare kan ta del av sina favoritspel. Fråga

Vidar of Båstad fortsätter satsningen internationellt

Ett av dessa märken är Vidar of Båstad. Den svenska padelracktillverkaren tog fart år 2017 och har sedan dess växlat upp flera gånger om. Ett av de största krafttagen kom när man i början av 2022 signade Baharak ”Barre” Soleymani till sitt stall. 

När nyheten blev officiell sa ”Barre”, som tidigare blev den första svensk någonsin att placera sig på WPT:s topp 100-ranking, att hon väljer Vidar of Båstad för att de inte tummar på kvaliteten och att designen är i en klass för sig.

Men padelmärkets marknadssatsning tog inte slut där. Nu har man valt att göra en satsning av modell större även internationellt i och med kontrakterandet av Qatars bästa padelspelare, den 147:e rankade Mohammed Saadon. 

Tennislegendaren lockar till sig storspelarna

Bland de största och mest välkända padelvarumärkena i Sverige finns RS Padel. Att ingen mindre än tennislegendaren Robin Söderling är hjärnan bakom produkterna spelar såklart in i märkets höga status, och kanske även i att de besitter ett av de mest namnkunniga stallen. Här ingår spelare som Cayetano Rocafort, Simon Vasquez och Amanda Girdo. 

Även RS Padel har förstått vikten av att satsa internationellt då sporten är på stark framfart inte bara i Sverige, utan även i många andra länder runtom i världen. Ett av dessa länder är Norge, och därför har märket nu valt att knyta sig an till Norge-ettan Fredrik ”Freddy” Ask.

Stora sponsorpengar i den växande sporten

Många padeltittare blev något förbryllade när Sanyo Gutiérrez dök upp i Bryssels WPT med ett helsvart, ”obrandat” racket. Anledningen visade sig vara att Gutiérrez valt att, efter sju år, bryta med sin sponsor Head.

Vilket märke som blir argentinarens nya racketsponsor är ännu inte bekräftat. Men enligt sajten Padeldirekt ryktas om ett sponsoravtal med märket Siux. Och att Gutierréz väljer att byta är inte helt obefogat, särskilt då Padeldirekt vidare spekulerar i att det nya femårsavtalet ska vara värt omkring en miljon euro.

I takt med att sporten växer gör pengarna i sponsoravtalen detsamma. Att mer pengar förs in i sporten är en stor fördel för alla inblandade. Företagen som står på ena sidan avtalen får sitt namn exponerat för mängder av tittare. Spelarna som står på andra sidan tilldelas mer pengar och uppmärksamhet, vilket ger dem de bästa möjligheterna till träning och att matcha ihop sig med den bästa partnern. Och när kvaliteten på spelet höjs, då blir underhållningen även större för åskådarna.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *